lördag 1 december 2012

Ett informellt samtal om den nuvarande situationen Dramaten Lilla scenen


Jag tänker innan föreställningen börjar att jag gärna vill att detta ska vara bra, men jag har en känsla av att det lika gärna kan haverera helt, som flyga fritt. Och det lyfter från början, greppet att ta hela pjäsens repliker från samtal mellan barn fungerar. En del funderingar är helt klockrena, och samspelet mellan mötesdeltagarna ligger inte långt från den egna arbetsveckans möten. Jan Waldekrantz är suverän som ”ordförande”, och är väl den vars prestation utmärker sig mest. Roligt, träffande och i ett behagligt gränsland mellan arbetslivet och diskussionerna hemma med 3-åringen. Avståndet däremellan krymper till att bara handla om var och när meningsutbytet sker. När sonen kvällen efter vill leka kontor och säger ”Jag jobbar på det här jobbet. Mina kompisar jobbar på ett annat jobb” undrar jag om både pjäsen och min avslutningskväll med de nuvarande kollegorna fortfarande pågår …

Inga kommentarer: