lördag 5 november 2011

Tintins äventyr - Enhörningens hemlighet på bio 3D

Jag är inget direkt Tintin-fan. Jag har läst några seriealbum, men aldrig fastnat ordentligt. Steven Spielbergs Tintin-film har det skrivits mycket om och recensenterna har varit mycket positiva. Det här är en klassisk äventyrsfilm, som griper tag i en på en gång. 3D-effekterna är häftiga, men övergångarna mellan scenerna är ibland mer imponerande och genomtänkta. Det är svårt att se att det är skådespelare "bakom" de animerade karaktärerna, och jag ägnar en del tankeverksamhet åt att försöka luska ut vem som är Daniel Craig, som enligt förtexterna skulle medverka (han är Ivanovich Sakharine, har jag tagit reda på efteråt). För den riktiga Tintin-fanen är detta två äventyr, med inslag av andra, men det är inget som märks eller verkar konstigt för den som inte är helt insatt i de olika berättelserna. Ser fram emot uppföljaren (som känns nödvändig efter det slutet), trots att jag egentligen inte är någon Tintin-fan ...

Inga kommentarer: