söndag 10 maj 2015

Vildanden på Dramaten Lilla scen

Vildanden har jag sett i tidigare uppsättningar, och Ibsenpjäser har ju satts upp på de flesta scener. Denna uppsättning har en konstnärlig ambition som jag inte tycker rimmar med pjäsen. Kanske är det det som är själva syftet, att få regin och pjästexten att jobba mot varandra. I så fall har regissören Anna Pettersson lyckats, men jag är inte övertygad om att uppsättningen mår bra av det greppet. För mig ställer sig regin i vägen för text. Skådespelarna kämpar på, det lyfter ibland, bland annat Per Svensson gör en övertygande insats. Slutet som ju ska vara den stora katastrofen skämtas bort, och de stora känslorna infinner sig aldrig. Men kanske är det det som var meningen.

1 kommentar:

Unknown sa...

En annorlunda och lite märklig uppsättning av Ibsens pjäs "Vildanden". Jag är inte helt nöjd med regissörens komiska anslag på detta tragiska drama.